Petua Menyimpan Pakej Bateri Lithium-Ion Khusus Untuk Kereta Golf

Petua Menyimpan Pakej Bateri Lithium-Ion Khusus Untuk Kereta Golf

Petua Menyimpan Pakej Bateri Lithium-Ion Khusus Untuk Kereta Golf
Penyimpanan yang betul adalah sebahagian besar dari memaksimumkan kecekapan dan prestasi bateri apa pun, sama ada asid plumbum tradisional atau formulasi ion litium yang banyak digunakan.

Bateri ion litium telah menjadi pilihan tenaga pilihan hari ini untuk kenderaan elektrik yang lebih kecil, alat kuasa dan peralatan elektrik seperti telefon pintar dan komputer riba. Walaupun ia lebih stabil secara kimia dan termal berbanding dengan kimia bateri lain, berikut beberapa petua penyimpanan yang memanjangkan hayatnya dan mencegah kejadian yang tidak diingini.

Pek Bateri Lithium Ion Custom 20

Pek Bateri Lithium Ion Custom 20

Kekalkan Suhu Bilik yang Tepat
Membuat persekitaran penyimpanan bateri yang selamat bermula dengan peraturan suhu yang betul.

Sama ada bateri lithium-ion sedang digunakan atau dalam keadaan diam, ia tidak boleh mengalami suhu yang melampau. Ini termasuk panas dan suhu rendah.

Simpan bateri di tempat yang terlindung, jauh dari cahaya matahari, atau sumber panas. Ini berlaku terutamanya untuk bateri golf lithium-ion yang secara tidak sengaja boleh diletakkan di bawah sinar matahari. Pemanasan bateri sangat merosakkan kerana dapat memendekkan jangka hayat bateri, boleh terbakar atau meletup atau dapat berfungsi dengan buruk. Suhu yang lebih tinggi juga mempercepat pembuangan diri.

Suhu bilik adalah suhu yang sesuai untuk menyimpan bateri ion litium. Walau bagaimanapun, nasihat terbaik adalah membaca label produk untuk arahan penyimpanan yang betul. Kemudahan penyimpanan yang lebih besar mesti mempertimbangkan cara untuk mengawal suhu. Ia mestilah kawasan yang berventilasi baik.

Elakkan juga mengecas bateri pada suhu yang sangat rendah.

Status Pengecasan Bateri
Pembekal Pek Bateri Lithium Ion Custom Made sering menasihatkan agar tidak menyimpan bateri dengan cas 100% atau tanpa cas.

Bateri litium-ion cenderung habis sendiri dari masa ke masa, sekitar 3% -5% sebulan. Oleh itu, menyimpan bateri tanpa caj boleh menyebabkan kehabisan tenaga. Bateri yang habis sepenuhnya boleh menjadi tidak boleh dicas semula dan tidak berguna sepenuhnya.

Pelepasan separa, cas 50% hingga 80% adalah status cas bateri pilihan untuk penyimpanan. Seseorang juga mesti mengecas semula bateri dari semasa ke semasa agar tidak jatuh di bawah voltan pemotongan. Namun, pada masa yang sama, bergantung pada reka bentuk bateri anda, anda harus membiarkan bateri habis sepenuhnya setelah beberapa kali kitaran pengecasan.

Sebagai langkah keselamatan, elakkan mengecas bateri yang telah lama disimpan dalam keadaan habis sepenuhnya.

Caj cepat sangat berguna apabila anda memerlukan powerup cepat. Walau bagaimanapun, penggunaan yang kerap mesti dielakkan kerana dapat memendekkan jangka hayat bateri.

Keadaan Fizikal Bateri
Terutama untuk penyimpanan jangka panjang, penting untuk memeriksa struktur bateri secara berkala. Bateri harus dilupuskan dengan betul jika:

❏ Anda melihat kebocoran cecair
❏ Bateri membengkak
❏ Bateri mengeluarkan bau yang pelik
❏ Terdapat perubahan warna

Jangan salahi bateri seperti memukul atau menendang atau meletakkan berat di atasnya.

Pek Bateri Lithium Ion Custom 3

Pek Bateri Lithium Ion Custom 3

Jauhkan dari Air
Bateri ion litium perlu disimpan di tempat yang sejuk dan kering. Kelembapan boleh menyebabkan bateri berkarat atau berkarat.

❏ Jangan masukkan bateri ke dalam air.
❏ Pastikan bateri tidak basah.

Mengendalikan bateri adalah perniagaan yang serius kerana sifatnya yang mudah terbakar. Oleh itu, mereka mesti ditangani dengan berhati-hati.

Anda mesti memastikan bahawa cecair bateri tidak bersentuhan dengan badan, terutama mata. Basuh tangan anda dengan segera.

Kongsi catatan ini


en English
X