Pengilang Bateri Lithium Polimer Memberi Panduan Untuk Menjaga Pek Bateri Lithium Ion Tersuai Anda Selamat

Pengilang Bateri Lithium Polimer Memberi Panduan Untuk Menjaga Pek Bateri Lithium Ion Tersuai Anda Selamat

Panduan Menjaga Pek Bateri Lithium Ion Tersuai Anda Selamat
Sebagai pilihan yang lebih menguntungkan jika dibandingkan dengan kitaran dalam tradisional bateri asid plumbum, kimia ion litium telah menjadi pilihan utama untuk daya mudah alih merentasi aplikasi.
Sama ada komputer riba dan telefon pintar yang ringkas atau bateri berkapasiti lebih tinggi yang mengendalikan kenderaan rekreasi, bateri lithium-ion ada di mana-mana.
Bateri ion litium mempunyai risiko yang lebih sedikit; tidak ada keraguan mengenainya. Walaupun begitu, keperluan untuk penjagaan bateri dan langkah berjaga-jaga tidak dapat dihilangkan.

Seseorang perlu berhati-hati ketika menangani bahan dan bahan kimia bateri, waspada terhadap siklus pengisian dan peraturan suhu, dan menggerakkan bateri di stesen dan peralatan. Dalam artikel ini, kami membincangkan cara menjaga keselamatan bateri ion litium anda.

Pek Bateri Lithium Ion Custom 26

Pek Bateri Lithium Ion Custom 26

Penyelewengan elektrolit selalu dianggap sebagai risiko keselamatan utama bateri. Bateri asid plumbum tradisional perlu sentiasa disiram untuk mengekalkan prestasi. Namun, itu tidak berlaku dengan varian ion litium. Elektrolit dilekatkan di dalam sel bateri. Oleh itu, anda tidak perlu bimbang tentang kecederaan pada orang atau pembantu yang disebabkan oleh tumpahan yang tidak sengaja atau bersentuhan dengan kulit.

Isu utama dengan bateri ion litium adalah ketumpatan tenaga yang lebih tinggi. Bateri harus dilepaskan dari port pengecasan, pada saat bateri dicas penuh. Pengecasan berlebihan boleh menyebabkan bateri terlalu panas sehingga meningkatkan risiko letupan.

Bateri mesti diperiksa setiap hari untuk sebarang perubahan secara struktur. Bateri yang mengeluarkan bau yang tidak dikenali, bocor cairan, terlalu panas atau menunjukkan perubahan bentuk yang mesti dilihat mesti diganti sebelum menyebabkan kejadian yang tidak diingini.

Jangan lupa untuk bertanya sama ada bateri mempunyai Sistem Pengurusan Bateri. Arus masuk tinggi, pengecasan berlebihan, peningkatan suhu dalaman (di luar jangkauan selamat), dan bateri yang berlebihan adalah keadaan kritikal. Mereka bukan sahaja menyebabkan kegagalan bateri tetapi boleh membawa akibat yang berbahaya. Sistem pengurusan bateri bersepadu melindungi bateri dalam keadaan kritikal ini dengan suis yang memutuskan bateri secara automatik.

Suhu persekitaran juga menjadi pertimbangan penting dalam keselamatan bateri. Bateri mesti disimpan di tempat yang sejuk, kering dan berventilasi. Jauhkan dari sinar matahari langsung atau dari sumber yang mudah terbakar.

Mengenai keselamatan bateri lithium-ion, kita sering mengabaikan pembuangan bateri. Daripada membiarkan bateri hanya menumpuk setelah menjadi tidak berguna, pilihan yang lebih baik adalah memindahkannya ke unit kitar semula di mana mereka dapat dikitar semula atau dibuang dengan cekap.

Pada akhirnya, ia juga bermuara di mana anda mendapatkan bateri lithium-ion. Bateri mesti menjalani ujian yang ketat dan disahkan oleh makmal ujian bebas. Bateri JB adalah salah satu pengeluar utama bateri lithium-ion, yang boleh menjadi pengganti terbaik untuk semua jenis bateri asid plumbum, gel dan AGM. Model bateri mereka serasi dengan kebanyakan aplikasi.

Pek Bateri Lithium Ion Custom 12

Pek Bateri Lithium Ion Custom 12

Selongsong bateri mestilah berkualiti untuk menahan penggunaan yang lasak. Lebih penting lagi, demi keselamatan dan prestasi, anda mesti memilih bateri yang sesuai dengan aplikasi atau alat elektrik anda.

Anda harus selalu membaca manual produk untuk memeriksa spesifikasi bateri. Untuk menambah, seseorang mesti mematuhi arahan pengeluar dengan tegas semasa menggunakan, menyimpan dan membuang bateri lithium-ion.

Kongsi catatan ini


en English
X