Bagaimana Pek Bateri Lithium Ion Dapat Mendapat Manfaat dari Sistem Pengurusan Bateri

Bagaimana Pek Bateri Lithium Ion Dapat Mendapat Manfaat dari Sistem Pengurusan Bateri

Bagaimana Pek Bateri Lithium Ion Dapat Mendapat Manfaat dari Sistem Pengurusan Bateri

. Pengilang pek bateri lithium ion buatan China, JB Battery, mengintegrasikan Sistem Pengurusan Bateri (BMS) ke dalam semua unit kuasa mereka.

Fungsi utama termasuk melindungi dan memantau bateri semasa digunakan dan oleh itu BMS menjadi pusat operasi. Memandangkan data prestasi yang dikumpulkan oleh BMS, rangkaian kawalan ini, pada tahap yang besar, membantu meningkatkan kecekapan operasi dan mencegah bahaya yang berkaitan dengan bateri.

Dalam artikel ini, anda dapat mempelajari semua yang perlu anda ketahui mengenai Sistem Pengurusan Bateri (BMS) - apakah itu, bagaimana ia berfungsi dan faedahnya.
Apa yang dilakukan oleh Sistem Pengurusan Bateri?

Pek Bateri Lithium Ion Custom 28

Pek Bateri Lithium Ion Custom 28

Biasanya, sistem pengurusan bateri disusun seperti litar elektronik yang terdiri daripada blok fungsi yang berbeza.

Ia menyimpan rekod pelbagai parameter seperti jenis bateri, cas dan beban, keadaan cas, suhu, kapasiti, kitaran pengecasan dll.

❏ Melindungi bateri anda
Bateri ion litium terkenal dengan ketumpatan tenaga yang tinggi. Namun, mereka juga melaporkan kes pecah dan letupan kerana voltan tinggi.

Sistem pengurusan bateri memantau bateri secara berterusan, dalam masa nyata. Ia mengekalkan voltan pada tahap optimum, menjauhkannya daripada habis sepenuhnya atau berlebihan.

Ini memantau setiap sel dalam pek bateri mengawasi arus masuk dan juga jumlah yang dipindahkan ke motor atau mesin yang diperlukan untuk menyalakannya.

❏ Pengimbangan sel

Untuk bateri berbilang sel, sistem pengurusan bateri mengukur voltan setiap sel. Sekiranya satu bateri dicas lebih banyak daripada yang lain, ia mengagihkan lebihan tenaga ke sel lain dan menyamakan pengisian.

Fungsi pengimbangan sel adalah penting kerana sel yang lemah semakin lemah dengan setiap kitaran pengecasan dan pengosongan, mengurangkan jangka hayat bateri. BMS meningkatkan sel yang lebih lemah dan menghalangnya daripada terlalu tertekan.

❏ Keadaan Caj

State of Charge (SOC) adalah ukuran kapasiti bateri yang ada.

Sistem BMS memberikan anggaran jumlah tenaga yang ada dalam bateri dengan mengesan voltan sel dan kadar cas dan pelepasan dalam bateri. Oleh itu, BMS dapat membantu mengetahui dengan tepat berapa lama anda boleh menggunakan bateri anda sebelum memerlukan pengisian semula.

❏ Mengatur Suhu

Bateri ion litium perlu dijaga pada suhu yang betul demi keselamatan, kecekapan dan ketahanan.

Suhu yang melampau, sama ada terlalu panas atau terlalu sejuk, mengganggu tindak balas kimia yang berlaku di dalam bateri. Ia merosakkan bateri dan mempengaruhi jangka hayatnya. Sistem pengurusan bateri memastikan bahawa ia tidak melebihi suhu operasi yang ideal. Kipas cuba untuk mengelakkan bateri daripada panas.

Sekiranya bateri melanggar salah satu batas, rendah atau tinggi, untuk parameter yang tercantum, BMS segera beralih ke mod perlindungan yang memutuskan bateri atau dengan mengirimkan penggera.

Sebagai tambahan kepada ciri-ciri yang disebutkan di atas, BMS bertanggungjawab untuk menjaga kesihatan keseluruhan pek bateri anda. Ini termasuk melaporkan kesalahan, memeriksa sambungan yang salah dan kerosakan pendawaian.

Pek Bateri Lithium Ion Custom 18

Pek Bateri Lithium Ion Custom 18

Bateri dengan BMS bersepadu membantu operator armada mengambil keputusan berdasarkan data mengenai operasi, penyelenggaraan dan penggantian bateri. JB Battery mempunyai barisan bateri lithium-ion yang hebat dengan sistem BMS pada harga yang berpatutan. Lihat model bateri mereka untuk memeriksa apa yang sesuai untuk aplikasi khusus anda.

Kongsi catatan ini


en English
X